16 september 2020

Koncist: Bland rabarber äpplen och psykotiska tanter!

Herregud så många konstiga snubbar man kom kontakt med under min tonårsperiod på 70-talet. Minns speciellt en argsint tant som bodde i närheten av vår skola den tanten var inte att leka med. Det gjorde hon med oss oavsett om vi ville det eller inte hon hade titulerat sig själv som områdets skräcktant en titel som hon behöll så länge jag kan minnas.

Även i närheten av det vi bodde på den tiden ett så kallat framtidsområde låg ett riksbekant mentalsjukhus där dom intagna stod och skrek klängandes som vildar i staketen när vi cyklade hem från plugget. Våra oskyldiga bus bestod i att klättra över dom höga staken och palla både äpplen och rabarber då ganska oskyldigt även mätt med den tidens mått.

Denna här argsinta tanten som förövrigt hette Ebba var en bastant tant med klara psykiska besvär. Men hon bodde kvar i egen lägenhet varför vet jag inte? Ingen hemvårdare vågade åka dit hon borrade dessutom upp ett hål på sin ytterdörr. med en drillborr hon ville ha ett tittöga punkt slut den kvinnan tog oftast lagen i sina egna händer alla runt omkring den människan var livrädda.

När damen i fråga, skulle åka buss satt hon längst bak. Alla andra klev av. Oftast, fick hon åka buss själv upp till stan? Vilket var ganska förspänt på den tiden. En riktig donna, var hon allt. Hon rappade till oss, med käppen .När vi cyklade, för nära henne. Den argsinta ,och smått psykotiska människan .Var en adrenalinkick ,i min ungdomstid. Idag ,kan jag tycka att mentalvården svek. Lät tanten ,gå mot sitt bittra öde. Utan vare sig, vård eller omsorg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En av många små tankar: En lång långfredag?

"Förr i tiden i min barndom var långfredagen årets absolut tråkigaste dag ever, inga butiker var öppna inget överhuvudtaget var öppet s...