18 september 2020

Koncist: En rutten brutal näradöden upplevelse.

Idag kom min fru hem med en burk inget konstigt i det inte alls. Med det var ingen vanlig burk utan en burk vars innehåll bestod utav ruttna och överjästa fiskar. Hon vet  sedan dryga 20 år tillbaks att det värsta som jag vet ever är just dessa omänskligt överjästa ruttna fiskar. 

Som exempelvis då norrlänningar kallar för surströmming. Herregud den där saken i den där burken kommer inte in genom mina trösklar men det gjorde den ändå och det med besked. Har du ingen känsla människa säger hon smått ironiskt kanske mer än vad du någonsin anar?

Jo då det har jag visst det jag har till och med sinne för hur bra mat skall vara hur den skall smaka lukta ha sältan och så vidare den primära delen kan du inte ta i från mig. No way men den där surströmmings burken som du din morsa samt ett gäng ruttna frälsta med mera skall äta sätter jag frågetecken kring?

Hoppas bara att du meddelar mig snarast på vilken dag för här hemma tänker jag bannemej inte tillbringa tiden i stanken av ruttna överjästa fiskar tillsammans med er ruttna överjästa fisk fanatiker.

I min kreativa gourmé värld existerar inte ens den här rätten inte ens på samma världskarta. En gång i tiden så provade jag faktiskt surströmming men efter en chockartad näradödens upplevelse blev jag inte en fungerande människa på väldigt väldigt länge. Då beslutade jag mig för att för alltid sudda ut den där ruttna överjästa norrländska delikatess för tid och evigt ett stabilt löfte som jag har hållit än idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En av många små tankar: När drömmarna lyfter?

"Alla har vi väl våra drömmar stora som små, kanske är det så att någon procent av alla samlade drömmar har gått i uppfyllelse? Oftast ...